Online cursus de basistechnieken van het patroon veranderen/ontwerpen – lijf en mouw

Wanneer je basispatroon klaar is wil je bijvoorbeeld de halsuitsnijding of het armsgat en mouw naar je wens veranderen. Er zijn vele mogelijkheden om een model door het stileren van de vorm te veranderen.

In deze les leer je de basis van een halsopening veranderen en vanuit deze halslijn teken je prachtige kragen zoals volantkragen en platte kragen.

Het is ongelooflijk leuk dat je van een basisjurk andere modellen kunt maken en je van daaruit je eigen ontwerpen.

Wanneer je de basis van het patroon veranderen onder de knie hebt kun je veel meer verschillende patronen van je grondpatroon maken. En wat belangrijk is: je hoeft je geen zorgen te maken over de pasvorm van je kleding, want je hebt al deze probleem opgelost door je eigen grondpatroon gebruiken.

Wat ga je leren

Om een halsopening esthetisch af te werken kun je verschillende methodes gebruiken. Op welke manier je de hals en armsgaten af kunt werken is afhankelijk van de stijl en het gebruikte materiaal.

In deze cursus ga je leren de halsopening te veranderen, beleg en kragen tekenen.

• Basis van halsopening veranderen naar je wens
  • Armsgat en mouw naar jouw wens veranderen
  • Beleg tekenen voor halsopening en armsgat
  • 3 verschillende manieren van volantkragen tekenen
  • 5 verschillende platte kragen tekenen
  • De basis van figuurnaden verplaatsen
  • Van een gladde jurk een uitlopend of toelopend model maken
  • Een patroon wijder maken
  • Grondpatroon van geweven stoffen voor tricot stoffen aanpassen

Deze cursus is het 4e deel van de serie “Patroon tekenen – jurk”

De cursusserie bestaat uit 4 delen:

1. 510 Figuuranalyse en maten opmeten
  2. 511 Basispatroon tekenen – jurk: Lijf en mouw tekenen
  3. 512 Proefmodel maken, passen en aanpassen
  4. 513 Basistechnieken van het patroon ontwerpen (Deze cursus)

Voor wie is deze cursus

De cursus is geschikt voor beginnende en gevorderden kledingmakers. Voor iedere groep zijn er leuke lessen met veel tips, tools en instructies om je patronen naar de door jou gewenste stijl te veranderen. Het is voor iedereen die zelf unieke kleding correct wilt leren maken en ontwerpen maar niet weet waar of hoe te beginnen.

Deze cursus kan gevolgd worden als je in het bezit bent van een grondpatroon voor een jurk.

Welke voorkennis heb je nodig

Als je een beginner bent en je hebt nog geen goede (grond)patronen, volg dan eerst de cursus 510, dan cursus 511 en vervolgens cursus 512 van de Serie “Grondpatroon tekenen bovenkleding” voorafgaand aan deze cursus. Je hebt dan compleet van basis patroon voor lijf, mouwen en kragen.

Wat is je ervaring? Wat kan je …

als starter Je kan nog niet naaien of met knippatronen omgaan.
       als beginner Je bent bekend met naaien, eenvoudige kleding maken of vermaken.
       met enige ervaring Je kan kleding maken en hebt enige ervaring met patronen aanpassen.
       als gevorderde Je kan goed kleding naaien en redelijk goed patronen aanpassen, maar het blijft lastig en kost te veel moeite.

Dat maken onze cursisten. Van eigen basispatroon naar eigen ontwerp.

Wat heb je nodig voor de cursus

• Naaimachine, naaigaren, stofschaar en spelden
  • Stof voor een proef model (een goedkope katoen)
  • Meetlint
  • Liniaal 30cm, driehoek liniaal en gebogen linialen
  • Basis patronen voor lijf Achterpand en Vóórpand
  • Potlood, kleurpotloden en gum
  • Schaar voor papier
  • Patroonpapier

Na de cursus kun je een proefmodel maken als je wilt of gelijk een kledingstuk. Daarvoor heb je de volgende nodig:

• Naaimachine, naaigaren, stofschaar en spelden
  • Stof voor een proefmodel (een goedkope katoen) of stof voor je kledingstuk
  • Denk ook aan fournituren zoals een rits of knopen.

Start direct met de cursus

Klaar om van je hobby een echt succes te maken?

Schrijf je dan vandaag nog in en doe mee met de cursus “Basistechnieken van de patroonontwerpen”.

Deze cursus is een Online Zelfstudie. Volg alle lessen wanneer jou dat het beste uitkomt.

• Direct toegang tot de hele cursus.
  • Alle tips & tricks voor de basistechnieken van het patroonontwerpen.
  • Praktische en heldere uitleg, gericht op resultaat.
  • 100% online, 1 jaar lang en 24/7 toegang.
  • Je bent nooit alleen want je kan altijd je vragen stellen op het cursusforum.
  • Print PDF-instructies zodat je deze ook op het papier bij de hand hebt.
  • Bekijk stap-voor-stap alle video-instructies om de lessen te volgen en opdrachten te maken.

Hoe schrijf ik mij in

In de video hieronder leg ik stap voor stap de inschrijfproces uit.

Voor extra informatie neem gerust contact met ons op:

mail@modeincolors.nl

We wensen je veel plezier en succes met je creatieve hobby “Zelf mode ontwerpen en maken”.

513.1 Beleg en platte kraag tekenen 00:50:00
513.2 Volantkragen 00:35:00
513.3 Basis van het patroon veranderen 00:55:00
513.4 Patroon veranderen rondom armsgat 00:30:00

beoordelingen

Er zijn nog geen reviews geschreven. Wees de eerste die er een schrijft.