Leer vanuit een basispatroon een andere jurk ontwerpen en naaien

Verschillende vormen van de halslijn, mouwen of kraag maken jouw outfit bijzonder. Eén van de belangrijkste ankerpunten in de ‘jurk zijn de halslijn en mouwen. Door het patroon aan te passen en naar je smaak te maken creëer je een eigen stijl.

Tijdens de cursus leer je makkelijk je basispatroon van een jurk veranderen  naar een andere leuke model. Je leert de kunst van ontwerpen.

Een bijzondere model van een jurk maakt je outfit helemaal compleet, stijlvol en uniek. En wat belangrijk is, hij zit lekker op je lichaam omdat hij op jouw maten wordt gemaakt.

Wat is er mooier dan kleding te dragen die je zelf hebt uitgevonden en genaaid? Wanneer je kleding ontwerpt en naait, investeert je niet alleen tijd in jouw project, maar ook een deel van jouw ziel en liefde voor jouw toekomstige creatie.

Doe mee met deze cursus

Leer hoe je vanuit een basispatroon ontwerpt :
  • Jurk breder maken
  • Basismouwpatroon naar raglanmouw veranderen
  • Halsopening veranderen

Je leert ook deze jurk op maat naaien:
  • De juiste naadtoeslag kiezen
  • De patroondelen controleren, op de stof leggen en te knippen
  • De stof knippen en patroonlijnen snel en correct overbrengen
  • Zelf biaisband maken
  • Halsopening met biaisband afwerken
  • Speciale naai,- en strijktechnieken
  • De jurk klaar naaien

Na het volgen van de naaicursus weet je:

Hoe je vanuit het basispatroon voor een jurk verschillende patronen kunt maken voor een andere model . Vanuit deze patroon kun je vervolgens veel mooie, unieke jurken of tunieken maken en helemaal naar jouw stijl, wens en maat.

Voor deze naai,-patroontekenen cursus heb je een basispatroon voor een jurk nodig

Het ideaal is als je eigen basispatroon voor een jurk hebt.  Maar dat kan ook natuurlijk een kant-en-klaar  patroon zijn. Zorg dat het patroon een goede pasvorm voor je lichaam heeft. Daarnaast moet de halsopening zo origineel mogelijk zijn. Hieronder kun je zien hoe een basispatroon eruitziet. De bustefiguurnaad kan ook aan de zijnaad zijn.

Kijk hieronder een fotovoorbeeld van een basispatroon voor een basisjurk.

Nog geen basispatroon wat dan?

Het is belangrijk dat je een goed grondpatroon hebt (lijf en mouw). Heb je nog geen grondpatroon  en wil je graag leren eigen patroon helemaal op maat tekenen? Leer dan eerst de basispatroon voor een jurk tekenen. Als je een basispatroon hebt dan kun je later alle soorten kleding vanuit deze patroon tekenen. Dus je kunt dan ook later deze cursus “Zomerjurk met unieke raglanmouwen ontwerpen en  maken” volgen en je unieke kleding zelf ontwerpen en maken.

Ik heb hier 2 optie voor de cursussen patroontekenen:

Optie 1

Je kunt zelfstandig, wanneer en waar je maar wilt, leren je basispatroon tekenen in de volgende mini cursussen.

Begin vanaf de eerste cursus en vervolgens de cursus 2,3,en 4. Zo leer je makkelijk alles van patroontekenen voor een basis jurk.

1. 510 Figuuranalyse en maten correct opmeten
  2. 511 Basispatroontekenen – basispatroon  jurk: Lijf en mouw tekenen
  3.  512 Proefmodel maken, passen en aanpassen
  4.  513 Basistechnieken  van het patroon ontwerpen

Optie 2

Of een Virtual classroom cursus volgen met direct begeleiding via ZOOM. Bekijk in de cursusomschrijving wanneer de cursus gaat starten.

#516 Jurk – patroontekenen, ontwerpen en op maat maken – basis

Of gebruik een kant-en-klaar basispatroon. Deze kun je zelf aanschaffen. Zorg dat pasvorm van het patroon goed is voor jouw figuur.

Om je eigen jurk te ontwerpen en te maken heb je de volgende nodig:

• Kopie van je grondpatroon voor lijf (achter, voorpand en mouw)
  • Een potlood en 2-3 kleurpotloden
  • Een rekenmachine
  • Linialen van 30 en 60 cm, driehoek liniaal, gum
  • Gebogen linialen voor coupeuse (is handig maar niet verplicht)
  • Patroonpapier en A4 printpapier en papierschaar
  • Papierlijm, plakband van 1 cm breed of beter een crêpe plakband van 20 mm
  • Meetlint
  • Notitieblok
  • Je eigen lichaamsmaten (die je gebruikt hebt voor het basispatroon tekenen)
  • Stof voor een proefmodel als je deze wilt maken (een goedkope katoenen stof of een andere stof. Dat is alleen als je een proefmodel wilt maken)
  • Stof voor 1 jurk

Je mag ook tijdens de cursus op schaal 1/2 of ¼ getekende grondpatroon veranderen (als je deze hebt) in plaats van het echte patroon. Daarvoor heb je een studio metermaatje nodig. Deze kun je in een stoffenwinkel kopen of op internet bestellen. dan moet je een studio meetmaat schaal 1/2 of 1/4  hebben

Neem gerust contact op voor advies: mail@modeincolors.nl

Ik wens je veel plezier en succes met je leuke hobby zelf kleding maken.

Modeontwerpster, coupeuse, naaister en instructeur bij Online Fashionschool Mode Incolors,

Svetlana Kok – Eroshenko

200.1 Welkom. Dat heb je nodig. 00:00:00