Waarom deze cursus “Patroon begrijpen en aanpassen”?

Werken met een bestaande naaipatroon betekend dat je automatisch de confectie (standaard/proportioneel) maten gebruikt. Want alle patronen zijn gebaseerd op standaardmaten en een bepaalde lichaamslengte. Je zult je patroon moeten aanpassen omdat elke lichaam verschillend is: voorovergebogen, achterovergebogen, brede- of smalle rug, korte- of lange romp, lage of hoge schouders.

Om je patroon aan te passen zul je eerst je figuurtype moeten bepalen, je lichaamshouding, de vorm van je rug, schouders, buik en billen. Dan weet je precies op welke patroondeel je het patroon moet aanpassen.

Deze cursus is vervolg van de cursus #501 Patroon aanpassen jurk, blouse, jas. Deel-1: Naaipatronen begrijpen en aanpassen.

Je leert de naaipatronen begrijpen

In deze cursus leer je de juiste overwijdte of draagcomfort-, ontwerptoeslag te kiezen voor je patronen en kledingstuk.

Door middel van de juiste draagcomfort- en ontwerptoeslagen toe te passen, kun je de patronen zo nauwkeurig mogelijk naar je eigen maten aanpassen. Een prettig zittend kledingstuk bevat voldoende bewegingsruimte. Daarnaast kun je met voldoende bewegingsruimte een andere silhouetten van je kledingstuk creëren.

Als je nog niet zoveel ervaring hebt met bestaande patronen werken, dan leer je ook de juiste patroon kiezen uit de modeblad en ook patronen lezen en begrijpen.

Naaipatronen begrijpen en aanpassen wordt veel makkelijker als je weet:

• Het juiste naaipatroon en toeslag te kiezen
  • De juiste patroonmaat van de mode blad te kiezen
  • Het naaipatroon te begrijpen en te lezen
  • Hoe je het naaipatroon aanpast op je figuur
  • Alles over toeslagen van het patroon
  • Het juiste draagcomforttoeslag/overwijdte te kiezen
  • Patroontekens en lijntjes van patroon te lezen/begrijpen
  • Op de juiste manier naaipatronen te overnemen en uit te knippen
  • De basis aanpassingen voor een jas, blouse en jurk
  • Speciale aanpassingen voor grote borsten, buik en billen
  • Aanpassingen voor een korte/lange rug
  • Extra aanpassingen voor perfecte pasvorm
  • Aanpassingen voor asymmetrische figuur
  • Beleg en mouwkop aanpassen
Aan het eind van de cursus zal je zeggen: “Ik kan nu snel en makkelijk de naaipatronen aanpassen”, Simpelweg door een paar uurtjes te besteden aan het leren van patronen aanpassen door middel van speciale technieken.

Deze cursus is het 2e deel van de serie “Patroon aanpassen – jurk, blouse, jas”

De cursusserie  bestaat uit 3 delen:

1. 500 Figuuranalyse en correct maten opnemen
  2. 501 Patronen begrijpen, meten en aanpassen (deze cursus)
  3. 502 Patroondelen op de stof leggen, knippen en naaien

Voor wie is deze cursus

De cursus is geschikt zowel voor beginnende en gevorderden. Voor iedere groep zijn er leuke lessen met veel tips, tools en instructies om je kennis in het aanpassen van patronen te verbeteren. Het is voor iedereen die zelf kleding correct wilt leren maken maar niet weet waar of hoe te beginnen.

Wat heb je nodig voor de naaipatronen aanpassen

• Kleermakersmeetlint
  • Meet lijst met je lichaamsmaten
  • Een naaipatroon (voor beginners is het beter om een simpel patroon te nemen met weinig details)
  • Potlood en 2-3 kleurpotloden
  • Liniaal 30 en 60 cm, driehoek liniaal kleermaker linialen
  • Rekenmachine
  • Meet lijs met je lichaamsmaten (uit de cursus 500)
  • Patroonpapier
  • Papierlijm, plakband van 1 cm. breed
  • Papierschaar

Start direct met de cursus

Met korte online zelfstudie cursussen leer je wanneer en waar jou het beste uitkomt. Je kunt 3 maanden lang in de lesomgeving onder iedere les je vragen stellen. Binnen 48 uur wordt je vraag beantwoordt. Zo ben je nooit alleen en heb je altijd onze ondersteuning.

• Direct toegang tot de hele cursus.
  • Alle tips & tricks om je patronen correct aan te passen.
  • Praktische en heldere uitleg, gericht op resultaat.
  • 100% online, 6 maanden en 24/7 toegang.
  • Je bent nooit alleen want je kan altijd je vragen stellen op het cursusforum.
  • Print PDF-instructies zodat je deze ook op het papier bij de hand hebt.
  • Bekijk stap-voor-stap alle video-instructies om de lessen te volgen en opdrachten te maken

Voor extra informatie neem gerust contact met ons op:

mail@modeincolors.nl

We wensen je veel plezier en succes met je creatieve hobby “Zelf mode ontwerpen en maken”.

501.1 Het juiste patroon en toeslag kiezen 00:30:00
501.2 De juiste patroonmaat kiezen 00:15:00
501.3 Patroontekens en lijntjes van patroon lezen, begrijpen 00:38:00
501.4 Patroon overnemen en uitknippen 00:12:00
501.5 Basis aanpassen patronen 00:50:00
501.6 Basis aanpassingen voor een jas, blouse en jurk 00:38:00
501.7 Speciale aanpassingen 00:50:00
501.8 Extra aanpassingen voor perfecte pasvorm 00:38:00

beoordelingen

Er zijn nog geen reviews geschreven. Wees de eerste die er een schrijft.