Patronen aanpassen – online cursus

Ontdek alles van A tot Z over het aanpassen van patronen voor jurken, blouses, tunieken, of jassen – dus bovenkleding.

Leer maten opnemen, patronen begrijpen en lezen, patronen aanpassen, overwijdte selecteren, patronen op stof plaatsen en knippen. Tenslotte leer je kledingstukken naaien voor de perfecte pasvorm.

Professioneel patronen aanpassen

Wanneer je werkt met een bestaand naaipatroon, gebruik je automatisch confectiematen. Maar aangezien we allemaal verschillend zijn, moet je het patroon aanpassen aan je unieke lichaamsvorm. Leer hoe je jouw figuurtype bepaalt en ontdek de geheimen van patroonaanpassing.

Technieken voor patroonaanpassing

Deze onlinecursus leert je bestaande patronen aanpassen naar jouw eigen maten. Door verschillende technieken te gebruiken, wordt patroonaanpassing een stuk eenvoudiger. Ontdek de volgorde van A tot Z en verbeter je vaardigheden.

Tips en tricks voor patroonaanpassing

Je komt tegen verschillende tips en tricks voor patroonaanpassing. De cursus helpt je snel en gemakkelijk verschillende patronen aan te passen.

Voor wie is deze cursus?

Deze cursus is geschikt voor zowel beginnende als gevorderde kledingmakers. Geen voorkennis vereist! Ontvang extra tips en instructies om je kennis in patroonaanpassing te verbeteren en ontwikkel een nieuwe manier van kijken en doen.

Waarom deze cursus volgen?

Kant-en-klare patronen bieden de mogelijkheid om zelfstandig kleding te ontwerpen en maken, maar vaak moeten ze aangepast worden. Leer hoe je eenvoudige aanpassingen maakt en verbeter je vaardigheden met deze cursus.

Als de resultaat na deze cursus kun je snel en makkelijk verschillende patronen aanpassen.

Cursusindeling patronen aanpassen

Praktijklessen met verschillende technieken en praktische tips maken patroonaanpassing gemakkelijker. Elke les bevat een PDF met theorie, tabellen, en opdrachten, evenals videodemonstraties die je door de technieken en tips leiden.

Wat je nodig hebt voor de cursus:

• Een naaipatroon (voor beginners, bij voorkeur eenvoudig met weinig details)
  • Een kleermakersmeetlint
  • Een potlood en 2-3 gekleurde potloden
  • Een rekenmachine
  • Linialen van 30 en 60 cm, driehoekliniaal, gum
  • Patroonpapier
  • Papierlijm, plakband van 1 cm breed
  • Papierschaar
  • Meetlint

Start direct met de online naailessen voor beginners

Klaar om van je hobby een succes te maken?

Schrijf je vandaag nog in voor de Online Zelfstudie.

• Direct toegang tot de cursus;
  • Praktische uitleg, gericht op resultaat;
  •  4 maanden lang en 24/7 toegang;
  • Stel vragen op het cursusforum
  • Print PDF-instructies voor handig papierwerk

Aanvullende stap na de cursus: zelf patroontekenen

Wanneer je bestaande patronen kunt aanpassen, kun je eenvoudig je eigen basispatronen tekenen voor een rok, broek of jurk. Vanuit deze basispatronen kun je allerlei soorten kleding ontwerpen, van bikini tot mantel. Klik hieronder op de link en lees wat je precies kunt leren.

Patroon tekenen rok + pasmodel naaien

Patroontekenen broek + proefmodel naaien

Patroontekenen jurk + proefmodel naaien

Meer informatie?

Twijfel je welke cursus het beste bij je past? Probeer onze gratis lessen of neem contact met ons op voor advies:mail@modeincolors.nl

Veel plezier en succes met je leuke hobby “Zelf mode maken”

Svetlana Kok-Eroshenko: Modeontwerpster, coupeuse, naaister en instructrice bij Online Fashion school Mode Incolors.

01.0 Figuur,- coupenaden stikken Gratis 00:06:00
01.1 Figuuranalyse 02:00:00
01.2 Maten opnemen 03:00:00
01.3 Het juiste draag/ontwerptoeslag kiezen 03:00:00
01.4 Patroon Begrijpen en Voorbereiden 04:00:00
01.5 Patroon aanpassen – Bovenkleding 03:00:00
01.6 Patroondelen op de stof leggen en knippen 02:00:00
01.7 Afsluiting van de cursus Patroon aanpassen 00:00:00

1 beoordelingen
  1. Live online cursus Alles over patronen - bovenkleding

In september j.l. ben ik begonnen met de live online cursus alles over patronen – bovenkleding , deze heb ik afgerond in november.
    Ik naai al jaren maar steeds liep ik tegen problemen op, ik ben klein en een patroon uit een modeblad e.d. paste niet op alle lichaamsdelen even goed. Zo heb ik informatie opgedaan op internet en kwam ik de site van Mode Incolors fashion school & studio tegen.
    De cursus die ik gevolgd heb is via Zoom deze is 1x per week via beeldbellen, je bent live in contact met Svetlana die de les geeft.
    Ook krijg je inhoud van de lessen online toegestuurd die je dan kunt oefenen, deze kun je na afloop nog een half jaar gebruiken.
    Wat ik het fijne van de online cursus vind is dat je niet de deur uit hoeft wat in deze corona tijd heel fijn is, het bespaard reistijd je kunt je eigen spullen gebruiken zoals je naaimachine schaar e.d. en de online cursus werkt net zo goed als dat je een klas-lokale cursus volgt.
    In het begin van de cursus begreep ik niets van het systeem hoe je patronen op je eigen maat aanpast.
    Maar Svetlana legt alles duidelijk uit en samen met haar pas je in de les de patronen aan en maak je het kledingstuk. Ook kun je tussen de lessen door vragen stellen als je vast loopt. Ik heb er veel van geleerd en weet nu waar ik op moet letten bij een patroon en hoe ik het kan aanpassen aan mijn eigen lichaamsmaten.
    Svetlana bedankt dat je me zo goed geholpen hebt.